Gruodžio 4 d. Žemės ūkio rūmų (ŽŪR) organizacijos aktyviai dalyvavo Seimo Kaimo reikalų komiteto posėdyje, kuriame išsakė savo organizacijų pozicijas dėl Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, kuriuo siekiama vėl grąžinti reikalavimą parduodant žemės ūkio paskirties žemę informuoti kaimyninių sklypų savininkus, aptarė ES – Mercosur laisvosios prekybos susitarimo poveikį žemės ūkio sektoriui.
ŽŪR narių pozicijos dėl ES – Mercosur susitarimo
Svarstant Lietuvos poziciją dėl ES – Mercosur prekybos susitarimo, Žemės ūkio rūmų (ŽŪR) pirmininkas dr. Arūnas Svitojus pažymėjo, kad Lietuva nėra pasiruošusi šiam susitarimui. „Neturime skaičių, nesame pasiruošę. Toks susitarimas pakenktų ES ūkininkams. Tokiam susitarimui nepritarė Prancūzija, Lenkija, Austrija, kitos šalys”, – kalbėjo dr. A.Svitojus.
Lietuvos jaunųjų ūkininkų ir jaunimo sąjungos (LJŪJS) pirmininkė Rūta Jurgaitė informavo, kad drauge su Europos jaunųjų ūkininkų taryba (CEJA) išsiuntė kreipimąsi ne tik Lietuvos Prezidentui, Lietuvos Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkui, Lietuvos žemės ūkio ministrui ir Lietuvos žemės ūkio rūmams, bet ir ES institucijoms. „LJŪJS ir CEJA kreipimesi išreiškėme didelį susirūpinimą dėl artėjančio ES ir Mercosur laisvosios prekybos susitarimo patvirtinimo. ES jaunųjų ūkininkų nuomonė vieninga. Esame CEJA nariai, todėl bendradarbiaujame su kitų ES šalių jaunaisiais ūkininkais, dalinamės informacija, diskutuojame apie ateities įžvalgas. ES jaunieji ūkininkai mato ūkininkų įpareigojimo dėl tvarumo reikalavimų problemą. Nepaisant bandymų užtikrinti Mercosur šalių atsakomybę šioje srityje, esamos deklaracijos ir politiniai įsipareigojimai kelia rimtų abejonių dėl jų laikymosi. Daugiau aiškumo ir garantijų būtina tokiose srityse kaip aplinkos ir klimato kaitos valdymas, maisto sauga, produktų atsekamumas ir darbo standartai. Deja, papildomos deklaracijos, pridėtos prie susitarimo, šių abejonių neišsklaido. Todėl CEJA nariai kreipiasi ne tik į savo šalių valdžios institucijas, bet ir į Europos Komisiją su raginimu ryžtingai prieštarauti ES ir Mercosur laisvosios prekybos susitarimo ratifikavimui. Drauge su ES jaunaisiais ūkininkais nepritariame minėtam susitarimui, nes jis yra žalingas daugeliui ūkininkų t.y. konkurencija su Pietų Amerikos šalimis dėl maisto produktų rinkos bus nepakeliama. Pastarųjų šalių ūkiai yra stipriai monopolizuoti ir nekontroliuojami jokiais palankiais gamtai ribojimais kaip yra ES, todėl jų gamybos kaštai yra gerokai mažesni ir jie ganai greitai užvaldys Europos maisto produktų rinką ir taip išstums vietinius ūkininkus. Taip pat nukentės ir patys vartotojai, gaunant prastesnės kokybės maistą. Kokia žala bus padaroma gamtai niekas negalės paskaičiuoti, nes esant didesniam maisto produktų poreikiui, monopoliniai Pietų Amerikos ūkiai tik dar sparčiau kirs atogrąžų miškus ir vers juos ūkio paskirties žemėmis. Įkvėpti Prancūzijos ūkininkų, Jungtinėje Karalystėje vyksta neregėto masto protestai dėl paveldimo turto mokesčio, kuris, pasak protestuojančių, sunaikins šeimos ūkius ir stabdys maisto produktų gamybą”, – pažymėjo LJŪJS pirmininkė Rūta Jurgaitė.
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos (LMSA) pirmininkas Algis Gaižutis pasidalino Europos žemės savininkų organizacijos (ELO) nuomone, kad sąžininga prekyba tebėra labai svarbi, tačiau norint užtikrinti vienodas sąlygas Europos ūkininkams, reikia praktiškų ir įgyvendinamų priemonių. Nors veidrodinės sąlygos buvo pasiūlytos kaip sprendimas užtikrinti standartų lygiavertiškumą, realybėje jų įgyvendinti praktiškai neįmanoma. Yra kur kas veiksmingesnių priemonių, kaip pvz., uždrausti patekti į rinką gaminiams, kurių sudėtyje yra ES uždraustų medžiagų. Tokios priemonės padidintų ES maisto saugą gerbiant įvairias aplinkosaugos realijas, kurios formuoja ūkininkavimo praktiką visame pasaulyje.
Žemės ūkio rūmų (ŽŪR) pirmininkas dr. Arūnas
Seimo Kaimo reikalų komiteto sprendimas
Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komitetas, atsižvelgdamas į Lietuvos žemdirbių bendruomenės nuogąstavimus dėl ES-Mercosur laisvosios prekybos susitarimo nuostatų, kurios sąlygos nesąžiningą konkurenciją, kylančią dėl skirtingų standartų taikymo, kai ES ūkininkams nustatyti griežti aplinkosaugos, maisto saugos ir darbo sąlygų reikalavimai, o Mercosur šalyse pagaminti žemės ūkio ir maisto produktai dažnai neatitinka ES standartų, susijusių su augalų apsaugos produktų naudojimu, gyvūnų gerove ir darbo teisių apsauga, taip suteikiant šių šalių gamintojams nesąžiningą konkurencinį pranašumą, įvertinęs Seimo Kaimo reikalų komiteto posėdyje žemdirbių bendruomenės pateiktas pastabas ir pasiūlymus, atkreipiančius dėmesį į rizikas, kurias kelia mažiau tvariai pagamintų produktų patekimas į ES rinką, galimą neigiamą poveikį Lietuvos žemės ūkio sektoriui, aplinkosaugos tikslams, socialinei sanglaudai ir ES maisto saugos standartams, pripažindamas, kad šis susitarimas gali prisidėti prie aplinkosaugos pažeidimų, biologinės įvairovės nykimo ir kaimo regionų ekonominio nestabilumo ES, o siūlomas „kompensacijų fondas“ ES ūkininkams, nukentėjusiems dėl šio susitarimo, nesprendžia esminių problemų, susijusių su gamybos standartų neatitikimu ir nesąžininga konkurencija, todėl nesuteikia reikiamos paramos žemės ūkio sektoriui, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 62 straipsniu nusprendė Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
Svarstant ES-Mercosur laisvosios prekybos susitarimą ES Taryboje, prisijungti prie blokuojančios valstybių narių mažumos, nepritariančios tokios redakcijos susitarimo pasirašymui, ir siekti, kad susitarimo sąlygos būtų peržiūrėtos užtikrinant sąžiningą konkurenciją, žemės ūkio sektoriaus tvarumą bei nepriekaištingą aukštų ES standartų laikymąsi.
Derybose dėl ES-Mercosur laisvosios prekybos susitarimo formuojant Lietuvos Respublikos poziciją, atsižvelgti į šiuos socialinių partnerių pasiūlymus: Sąžininga prekyba yra esminis principas, tačiau siekiant užtikrinti vienodas konkurencines sąlygas ES ūkininkams, būtina taikyti praktiškai įgyvendinamas ir veiksmingas priemones: „Veidrodinių sąlygų“ koncepcija, siekiant standartų lygiavertiškumo, susiduria su reikšmingais praktiniais iššūkiais; Siekiant užtikrinti ES žemės ūkio sektoriaus stabilumą ir konkurencingumą, būtina taikyti efektyvesnes priemones, tokias kaip draudimas į ES rinką patekti produktams, kurių sudėtyje yra ES uždraustų medžiagų. Šios priemonės padėtų užtikrinti sąžiningą konkurenciją, išlaikyti aukštus ES maisto saugos standartus ir gerbti aplinkosaugos bei ūkininkavimo praktikas.
Pavesti Lietuvos Respublikos Vyriausybei informuoti Seimo Kaimo reikalų komitetą apie šio sprendimo įgyvendinimo eigą.
Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimo Europos reikalų ir Užsienio reikalų komitetams svarstant ir tvirtinant Lietuvos Respublikos poziciją dėl ES-Mercosur laisvosios prekybos susitarimo, pristatomą ES Taryboje, įtraukti žemdirbių bendruomenės atstovus ir atsižvelgti į šį Seimo Kaimo reikalų komiteto sprendimą.